Veldpost 1 De Voorbereidingen - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Aimée Verel - WaarBenJij.nu Veldpost 1 De Voorbereidingen - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Aimée Verel - WaarBenJij.nu

Veldpost 1 De Voorbereidingen

Blijf op de hoogte en volg Aimée

28 Augustus 2012 | Nederland, Hoofddorp

Vrijdag 24 augustus 2012

Over zeven weken is het zover. Dan begin ik aan mijn reis naar Kenia om in het Kitui district mijn project uit te voeren. Inmiddels zijn de meeste zaken, zoals vliegticket, visum, vaccinaties etcetera geregeld en komt het snel dichterbij!

Het project: ‘Awareness and mutual understanding’ is gericht op het verbeteren van de samenwerking tussen Nederlandse en Keniaanse studenten door middel van bewustwording en wederzijds begrip. Deze twee aspecten proberen ik te bereiken door de studenten kennis te laten maken met elkaars leefwereld. De studenten maken opdrachten die gaan over natuur, economie, politiek, cultuur en demografie. Deze dimensies worden op meerdere schaalniveaus (lokaal, nationaal en globaal) bekeken voor zowel Nederland als Kenia.

De eerste opdracht bestaat uit introductievragen over deze verschillende dimensies op nationaal niveau. Vier Nederlandse studenten (Vera Wijnker, Vincent van der Wolf, Erwin Helden en Sophie Tekelenburg) hebben deze opdracht inmiddels gemaakt over Nederland. Door het beantwoorden van deze vragen hebben deze studenten nu meer informatie paraat over ons land. Dezelfde opdracht wordt in Kenia gemaakt door de vier Keniaanse twinning-studenten over de verschillende dimensies op nationaal niveau in Kenia . Vervolgens worden de antwoorden onderling uitgewisseld en zo komen de studenten tot een overzicht van overeenkomsten en verschillen tussen beide landen. Ik verwacht dat er bij alle studenten veel vragen opborrelen en dat er flink wat gespreksstof ontstaat door deze kennismaking met elkaars land.

Voor de tweede opdracht hebben de vier Nederlandse studenten een stukje geschreven over hun regio. In dit stukje staan vooral de bijzonderheden beschreven voor deze regio op gebied van de eerder genoemde dimensies. Met foto’s en wellicht andere media kunnen zijn de Keniaanse twinningstudenten laten zien hoe hun leefomgeving eruit ziet. De Keniaanse studenten kunnen dan op hun beurt de Nederlandse studenten meenemen naar bepaalde gebieden in de omgeving die bijzonder zijn of een goed beeld geven van de leefomgeving
Na de opdrachten gaan deze Nederlandse en Keniaanse studenten hun bevindingen presenteren in een sessie met alle studenten dat door SASOL geregeld wordt. Zo krijgen ook de andere studenten een blik in de leefwereld van zijn/haar twinning-partner.

Ten slotte volgt er een opdracht over de dimensies op globaal niveau en gaan de Nederlandse en Keniaanse studenten hiermee samenwerken. Bij de laatste sessie in november worden er door middel van een spel kennis en ervaringen uitgewisseld met alle studenten.

Door het naast elkaar leggen van gegevens over beide landen krijgen de studenten een beter inzicht in de overeenkomsten en verschillen met als doel de bewustwording en het wederzijds begrip te vergroten. Deze twee aspecten zijn van cruciaal belang voor een goede samenwerking. De opdrachten zullen naar mijn verwachtingen veel vragen oproepen, waardoor de studenten met elkaar over hun leefwereld gaan communiceren. Ondanks dat het de studenten van andere projecten wat extra tijd gaat kosten, verwacht ik dat ze de opdrachten erg leuk zullen vinden en vooral het uitwisselen van kennis en ervaringen als een leuke en ook belangrijke ervaring zullen zien.

Ik kan in ieder geval niet wachten om dat vliegtuig in te stappen!

  • 25 September 2012 - 20:55

    Gerda De Jong:

    Hoi Aimee, van je moeder hoorde ik dat je snel met een groot avontuur gaat beginnen.. helemaal te gek!
    ik werk bij je moeder als Interne coach en mijn dochter Inge is verleden als Verpleegkundige naar Tanzania geweest. heeft daar gewerkt in een ziekenhuis en een kindertehuis mee helpen opbouwen. het was een prachtige ervaring en wij zijn haar gaan opzoeken. Dat was voor ons ook even slikken en ook genieten van alles wat zij daar deed voor de mensen.
    Terug in Nederland genoot ze van de normaalste dingen van de dag , bv stromend water, elektriciteit, internetverbinding en dat alles hier gewoon in de winkels te koop is.
    Nu sta jij voor een grote uitdaging. Echt helemaal geweldig! veel plezier met alle voorbereidingen en ik zal je weblog lezen zodat ik je een beetje kan volgen.
    De dag van het afscheid was een beetje moeilijk , dat zal voor jullie ook even slikken zijn , maar als je eenmaal in het vliegtuig zit dan start jouw avontuur ECHT!
    groeten van Gerda de Jong

  • 27 September 2012 - 21:15

    Aimée:

    Hoi Gerda,

    Ik heb inderdaad ook de verhalen over jouw dochter gehoord en een paar van haar reisverslagen gelezen!
    Heel leuk om te lezen als je zelf zo snel weg gaat!
    Ik had na een twee weekse reis door Marokko al waardering voor alles wat je hier in Nederland allemaal wel hebt en kan, dus dat zal na Kenia helemaal heftig zijn!
    Afscheid nemen is nooit leuk, zelfs als je zelf weg gaat. De meeste spanning heb ik nog wel voor de heenreis!
    Ik vlieg namelijk alleen en ik moet de eerste nacht in Nairobi (oftewel Nairobbery) overnachten.
    Maar ik kan niet wachten dit avontuur aan te gaan!! Ik hoop dat het me lukt eens per week een verslagje te schrijven.

    Groetjes, Aimée

  • 13 Oktober 2012 - 13:59

    Bianca Hoeben :

    Beste Aimee ik ben een collega van je moeder ik werk in de toko. ik wil je heel veel succes toe wensen met alles wat je straks in afrika gaat doen ook wens ik je een goede vliegreis en overnachting in Nairobi toe.groetjes ,Bianca

  • 14 Oktober 2012 - 22:20

    Ailsa:

    Lieve Aim,
    Wat zijn we blij en opgelucht,dat je na de vertraging vanuit Amsterdam naar Parijs ( dat gaf hier de nodige stress!;) ) de vlucht naar Nairobi gehaald hebt!
    En........keurig opgehaald bent door Sasol.
    Morgen verder met de Matatu naar Kitui!!
    Ik heb inmiddels vierkante ogen, we hebben met je meegevlogen!!! (Flight tracker!) , lang leve internet!!
    Dikke kussssssssss Mamsie.
    Morgen nog even via sms, en dan gaan we Skypen!!!!!! hahaha

  • 15 Oktober 2012 - 12:04

    Laura:

    Hi lieve aim,

    Ben blij dat je goed bent aangekomen, zat al te wachten op je berichtje van gister! Vervelend van die vertraging, gaf vast veel stress (en ook thuis zie ik!! ;-) ) Ben benieuwd naar je verblijf in Kitui, hoop dat het allemaal een beetje te doen is, en dat je stromend water hebt! haha

    Nou mop, heel veel plezier en geniet ervan! Hou ons op de hoogte!

    Hele dikke kus,
    Laura

  • 15 Oktober 2012 - 22:08

    Tabes:

    hey meetje!

    Nog vertraging ook! heb je een beetje kunnen stil zitten in het vliegtuig?:)
    Het grote avontuur gaat nu dan eindelijk beginnen! heel veel plezier de eerste
    dagen en aclimatiseerse! (is dat een woord?) kijk uit naar je eerste verslag!

    Ps succes met hangend poepen!

    Dikke knuffel,
    Tabes

  • 16 Oktober 2012 - 00:09

    Dia Tabbers:

    Lieve Aimee,

    Na een spannende reis ben je gearriveerd!!! op een bij ons regenachtige zondag was ik blij te horen dat je vlucht goed gegaan is en de overstappen gelukt zijn!!
    Wat een bijzondere reis heb je toch!! vind het zo knap dat je dit doet! Ik heb je verslag wat de plannen en opdrachten zijn aandachtig gelezen!! knap hoor!!
    Ik wens je heel veel succes en bovenal plezier toe in hetgeen wat je gaat doen en beleven!!
    Ik ben benieuwd naar je eerste verslag!!
    Lieve groetjes Dia

  • 17 Oktober 2012 - 12:47

    José:

    Hoi Aimee,

    Ben blij dat de reis toch goed is verlopen.
    Van wat ik hoorde van je moeder vind ik het zo knap van je dat je dit doet.
    Sterkte met je verbranden velletje .
    En ik blijf je volgen hoor
    XxJosé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aimée

Actief sinds 24 April 2012
Verslag gelezen: 822
Totaal aantal bezoekers 16023

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2012 - 03 December 2012

Stage Kenia

Landen bezocht: