Week 2: Mijn tijdelijke thuis gevonden :) - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Aimée Verel - WaarBenJij.nu Week 2: Mijn tijdelijke thuis gevonden :) - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Aimée Verel - WaarBenJij.nu

Week 2: Mijn tijdelijke thuis gevonden :)

Door: Aimée

Blijf op de hoogte en volg Aimée

23 Oktober 2012 | Kenia, Kitui

Jambo!

Hier ben ik dan weer! Na 9 dagen in Kenia te zitten begint het toch wel echt te wennen. Gek dat je nog geen week geleden kan denken van 'wat doe ik hier?' en nu eigenlijk je plekje wel gevonden hebt. Het zorgt er ook voor dat ik steeds meer zin heb in mijn project. Daarentegen kan het daardoor ook frustrerender zijn als alles langzaam gaat. Ik blijf op mezelf inpraten dat het de cultuur en mentaliteit van de Kenianen is en ik me daaraan als 'outsider' maar moet aanpassen.
De werkdagen gaan hier ongelofelijk snel en met name door de dagindeling. We beginnen om 9u, voordat je bent opgestart ben je een kwartier verder. Vervolgens is er tea-time om 10u dat tussen een half uur en uur duurt. Iedere dag weer de keuze tussen een bak fruit of een ei bij de thee. De Keniaanse thee heeft heel veel melk en suiker. Niet erg lekker... Daarom hebben we Hollanders een pot chocoladepoeder die we er elke keer weer met grote hoeveelheden doorheen gooien...ineens heel goed te drinken :D de eerste keer nam ik fruit bij de thee, maar was niet zo geslaagd... Je krijgt een gigantische bak, die ik om 10u in de ochtend echt niet weg krijg, maar laten staan is ook weer 'not done'. Sindsdien is het een heerlijk (eigenlijk te) hardgekookt ei. Om 11u ga je dan weer verder met je werkzaamheden, om half 1 neem je twee uur lunchpauze en ga je naar huis. Bijna iedere lunch eten we avocado...heerlijk!!! Chapati (pannenkoek) met avocado en tomaat of toast met avocado... Het geeft je in ieder geval genoeg energie om de warme dag door te komen.
Zo ben je rond half 3 terug op het kantoor en twee uur later houden we het meestal weer voor gezien. Door de vele onderbrekingen en de trage internetverbinding is het moeilijk vaart te zetten achter het werk, maar het ritme begint al te wennen. 's Avonds koken we in het huisje. De anderen zijn al een paar keer uiteten geweest voor ik kwam, maar waren er niet enthousiast over en we geloven dat je minder kans loopt op vervelende darmperikelen wanneer je zelf kookt ;) Groenten kom ik in ieder geval niet te kort!!
Het eerste weekend was even raar...we waren maar met zijn drieën in Kitui, de rest was in het veld. Het was stil en tijd om te relaxen, maar ik had nog moeite met rustig aan doen en stil zitten :p ik verveelde me zaterdag behoorlijk.
Gelukkig gingen we 's avonds naar een Keniaanse verjaardag. De man van Hope (werkt bij Sasol) was jarig. Ze wonen in het centrum van kitui, in een bovenwoning. De schoenen moesten uit voor binnenkomst en iedereen begroette je vriendelijk. We zaten in een soort kring om tafels vol met eten. Op verjaardagen draait hier alles om eten. Omdat we al van anderen hadden gehoord die hier hadden gegeten dat ze last hadden gekregen van hun darmen, hadden we van te voren al best wat gegeten. We hadden totaal geen trek meer, maar eten weigeren kan zeker op een verjaardag niet! Ondanks het vele eten was het geen super feest. De meeste (vooral vrouwen) zaten op de bank te eten, maar zeiden verder geen woord en een groot deel van de avond was gevuld met bedankjes, waarvan ik op een gegeven moment ging betwijfelen hoe gemeend ze waren... Dat krijg je als men 20x hetzelfde zegt ;)
En ja hoor....het viel mee, maar toch hadden we iets last van onze darmen de volgende dag! Dus zoveel mogelijk thuis koken ;) Deze dag ging het relaxen een stuk gemakkelijker, omdat we later waren gaan slapen dan normaal. Vooral lekker bijgekomen met mijn boek 'de Blanke Masai' en nagedacht over weekendplannen. Zaterdag gaan we naar de houtsnijders en sieradenmakers en 10-12 november naar Tsavo National Park. Daarnaast staan ook de Mount Kenya en Oloitokitok (grens met Tanzania en prachtig uitzicht op de Kilimanjaro) op ons lijstje!
Gister is de gewone werkweek weer begonnen en schiet het project goed op. De introductieopdrachten zijn bijna af en brengen leuk en ingewikkelde discussies met zich mee. Bijvoorbeeld de verschillen in betekenis van vrijheid van meningsuiting. De communicatie wordt steeds beter en steeds meer dingen worden met elkaar gewisseld! Het is grappig en raar om te zien hoe Kenianen sommige dingen totaal niet kunnen begrijpen, zoals: een hond als huisdier 'binnenshuis' hebben of het dragen van contactlenzen.
Er wordt hier heel vervelend met dieren omgegaan en is vaak moeilijk om aan te zien!! De honden die hier lopen zijn enorm bang voor mensen en uitgemergeld. Van de week hoorde ik een verhaal van iemand uit het veld: een Keniaan sloeg zo met een stok op de rug van een kat en vervolgens gingen alle Kenianen keihard lachen. De kat heeft zijn rug gebroken en kan zich nu alleen nog met de voorpoten voort bewegen. Helaas (!) leeft de kat nog steeds....dan denk ik dat hij beter dood had kunnen zijn :( arm beestje!!
Tot slot heb ik vandaag twee minor-genoten van de HvA gezien! We kwamen erachter dat zij tegenover mijn kantoor verblijven in het pastoraal centrum! Zij waren rond 5en thuis en ik rond 5en klaar, dus heb ik even een drankje gedaan bij mijn mede-mzungu's! Het was erg leuk om ze hier te zien en we zullen vast vaker afspreken!
Het wordt hier echt steeds leuker en interessanter!

Ik wil iedereen bedanken voor de lieve reacties en het medeleven! Doet toch goed om wat contact met de 'gewone' wereld te hebben!

Tot volgende week :D

Heel veel liefs en een dikke knuffel,
Kanini mzungu (kleine blanke) Aimée

Ps. deze bijnaam kreeg ik van de man van Hope op zijn verjaardag :p

  • 23 Oktober 2012 - 22:19

    Ailsa Verel:

    Kanini mzungu !

    Leuk om weer een verslag te lezen en goed te horen, dat je je draai begint te vinden!!!!
    Pole pole, zal zeker wennen zijn, zeker voor jou!
    Ook leuk jullie weekend-plannen!!!!
    Jammer dat Mombasa, wat op jullie lijstje stond wordt ontraden, maar als het Too Dangerous is,inderdaad maar liever niet! ;-)
    Thee met chocoladepoeder en een ei ! Zie het niet voor me! haha
    Heb je ook verteld dat de hond hier op de stoel voor de webcam heeft gezeten?
    Wat zullen ze dat inderaad ongelofelijk raar vinden! Net zo als dat ze moeten lachen om een verbrande
    blanke!!!!
    Waar blijven de foto's van die schattige donkere kindjes?
    Ik hoorde van Diandra dat er weer geen stromend water is,lang leve de droogshampoo!;-) en HASWANTJES! ;-)
    Dikke kus, Mamsie alias Mutti.

  • 24 Oktober 2012 - 08:45

    Aimée:

    Mutti!!

    Haha dank je wel voor je aanvullingen!! Ik vergeet nog een heleboel meer in het verslag neer te zetten, maar dan wordt het echt een boekwerk! Ik heb nog niet zoveel foto's van kindjes, maar bedenk me nu dat ik er nog wel één heb van een meisje dat bang voor me was :p
    Het heeft vannacht en vanmorgen flink geregend, dus nu nog lekker koel, maar straks juist benauwd door de hoge luchtvochtigheid... En nog steeds geen stromend water inderdaad!! Vanmorgen met een fles water 'gedoucht' en zeker dan kan ik niet zonder mijn haswantjes :p
    Door de regen hadden we tot 5 minuten geleden ook geen stroom en internet op kantoor, maar gelukkig doet de stroom en het internet het weer! Anders kom je helemaal niet aan de bak! Ik zal foto's toevoegen, zodra ik weer wat leuks heb ;)

    Dikke kus,
    Kanini mzungu Aimée

  • 24 Oktober 2012 - 12:38

    Rens:

    Hee Aimee!

    Leuk om je verhalen te lezen en te horen dat je het erg naar je zin hebt!
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen, ze maken me wel jaloers hoor haha!

    Veel plezier en succes daar in Kenia!
    X Rens

  • 24 Oktober 2012 - 13:34

    Tamara:

    Hoi lieve schat,

    Wat een verhalen weer en wat erg om te lezen van dat dierenleed. Gatver, dat vind ik zo erg.. Vanuit ons aller NL hebben we heel leuk nieuws, maar het is niet aan mij je dat te vertellen ha ha. Nog twee daagjes en dan ben je jarig! Kunnen we dan niet via de Skype vanuit Joseph heel hard voor je zingen?
    Het is dan pas de eerste vrijdag dat je er niet bij bent, want vorige week hebben we niet zoveel gedaan. Je hebt dus tot dusver niks gemist. Hoe is het met je buik? En met de pillen? Voel je je mentaal nu jezelf?
    Geniet er lekker van en als je project straks helemaal loopt heb je echt iets fantastisch bereikt. Het is toch bijzonder dat je kan zeggen dat je ergens in Kenia iets heel moois hebt neergezet!

    Schatje, heel veel plezier! Heb je trouwens al een Waar is Wally gevoel daar? Als enige blanke?? Hihi

    <3 Kusjes

  • 25 Oktober 2012 - 00:03

    Dia Tabbers:

    Hoi Aimee,

    Wat een prachtig verhaal, en dit alles zo te ervaren.
    Jeetje wat zielig de omgang met de huisdieren waarvan je weet dat je thuis een trouwe lieve viervoeter hebt!! de pannenkoek ziet er goed uit, en avocado is heeeel erg gezond!! het tempo daar is zeker wennen, net als de temperatuur zeker. en stil zitten is vast niet je sterkste kant !!!
    Hopelijk heb je niet teveel last van je darmen!!
    Ik lees dat je je draai daar gaat vinden en dat is fijn om te lezen, stelt ons in het verre hier zeker gerust!!
    Je "mutti"houdt mij ook op de hoogte!!
    Leuke foto's heb je geplaatst!!
    Lieve Aimee, werk ze nog met veel plezier aan je project!!
    als ik dit mail heb ik niet het idee dat je zooo ver weg zit........................
    Lieve groet en heel veel succes !!! ook van Saskia !! Dia

  • 25 Oktober 2012 - 19:29

    José:

    Hoi Aimée
    Het was weer heel leuk te lezen hoe het gaat daar in de vreemde.
    Alleen hoe zielig voor die beesten daar ,wat moet je je dan beheersen zeg.
    Leuke foto's!
    Alvast heel hartelijk gefeliciteert met je verjaardag en maak er een mooie dag van.
    Groetjes José

  • 26 Oktober 2012 - 11:30

    Daddy:

    GEFELICITEERD MET JE 25e VERJAARDAG IN KENIA, KITUI !!!!!!!!!!!!

    Van harte gefeliciteerd van Mama, Papa, Didi en Gaia!!!!!!
    xxx

  • 26 Oktober 2012 - 11:33

    Daddy:

    OOK VAN OMA !!!

    Heeft al gebeld; DIKKE KUS !!!!!!

  • 26 Oktober 2012 - 11:57

    Hans En Sonja:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Nog veel succes en plezier daar in dat verre land.
    We lezen je verhalen en genieten van de mooie foto's.

    Groetjes,
    Hans en Sonja

  • 26 Oktober 2012 - 11:57

    Hans En Sonja:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Nog veel succes en plezier daar in dat verre land.
    We lezen je verhalen en genieten van de mooie foto's.

    Groetjes,
    Hans en Sonja

  • 26 Oktober 2012 - 15:59

    Liesbeth:

    Jarige Job! Van harte gefeliciteerd!
    Ik denk aan je.

    groetjes, Liesbeth

  • 26 Oktober 2012 - 17:49

    Dia Tabbers:

    Jarige Aimee!!!
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Zo ver weg jarig zijn!!! is zeker bijzonder!!
    Ik hoop dat je een leuke avond hebt met elkaar!!
    Veel plezier!! groeten Dia

  • 27 Oktober 2012 - 07:02

    Aimée:

    Bedankt voor alle felicitaties!!

    Ondanks dat ik me niet zo lekker voelde, toch nog een leuke dag gehad!!
    Lekker met Dayna en haar buddy The Lion King gekeken. Daarna heb ik nog gtst en csi miami gekeken, boekje gelezen en even op bed gelegen. 's Avonds zijn we uiteten geweest bij Bavaria. Een restaurant met Europees 'gewoon' voedsel ;) Dus gister een heerlijke tomatensoep en spaghetti bolognaise gegeten en ook nog eens op een wc met wc-bril gezeten!!! Ik waande mij in luxe voor een avondje :)

    Heel veel liefs,
    Kanini mzungu

  • 31 Oktober 2012 - 18:53

    Marina Visschedijk :

    als geïnteresseerde collega van je moeder heb ik je site gelezen. Wat een mooie en uitdagende ervaringen heb je al op gedaan en zul je nog beleven. Leuk zoals je in geuren en kleuren je verslag schrijft. Ik hoop er nog velen te kunnen lezen en wens je verder een fantastische tijd in Kenia.

    Groetjes Marina

  • 01 November 2012 - 16:39

    Carol:

    Ciao Aimée, eindelijk is het me dan gelukt om op deze site te komen. Zo te horen begint het al aardig te wennen daar in Kenia. En wat een geluk dat je zo met iedereen in contact kan blijven. Toen ik vroeger in Afrika werkte was er vaak geen contact met thuis mogelijk door staking of noem maar op. Voor mijn vader en moeder niet echt leuk denk ik. Toch weer een plupunt voor de moderne tijd!
    Ik ga nu elk verslag van je lezen, het geeft een goed beeld van hoe het daar is. Geschokt ben ik door dat stukje over de kat al komt dierenmishandeling hier natuurlijk ook best voor. Jammer dat je zo een kat niet kan laten inslapen, om ziek van te worden! Wat ik eigenlijk wil zeggen is door al mijn voorgangers al gedaan maar ik leef met je mee en geniet van je verhalen. Groetjes oopk van Eef en Cris en tot de
    volgende keer weer!
    xx Carol.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aimée

Actief sinds 24 April 2012
Verslag gelezen: 884
Totaal aantal bezoekers 16005

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2012 - 03 December 2012

Stage Kenia

Landen bezocht: