Week 4/5: Time is running fast! - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Aimée Verel - WaarBenJij.nu Week 4/5: Time is running fast! - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Aimée Verel - WaarBenJij.nu

Week 4/5: Time is running fast!

Door: Aimée

Blijf op de hoogte en volg Aimée

14 November 2012 | Kenia, Kitui

Het duurt steeds langer voor ik weer een verslag op waarbenjij.nu zet, maar dat komt gewoon doordat de tijd nu zo hard gaat! De eerste drie weken gingen behoorlijk traag, maar nu kan ik bijna niet geloven dat ik over twee weken en twee dagen al naar Nairobi ga! Daar verblijf ik het weekend tot ik maandagochtend vlieg!

Zoals ik in het vorige verslag heb verteld zouden we in het weekend van 3 en 4 november naar Fourteen Falls gaan. Helaas was het weer vreselijk slecht toen we twee uur voor vertrek wakker werden. Het stortregende en het zou ook flink gaan onweren. We hebben op het laatste moment onze chauffeur af moeten bellen en hebben onze zondag luierend thuis doorgebracht met het geluid van de stortregen op de achtergrond. Maar helemaal saai was deze dag niet. Ineens kwam er een vrouw met een baby (in een doek om haar heen gewikkeld) ons huis binnenlopen. Iedereen was helemaal flabbergasted! Ze vroeg om wat te eten en te drinken, omdat ze haar baby niks kon geven. Het was hartverscheurend, maar ik vond het ook wel brutaal dat ze een afgesloten terrein was opgelopen en zomaar een huis binnenstapte! Ik ben naar de buren (Kenianen) gelopen en zij hebben de vrouw wat gegeven en weg gestuurd. Ook al is het moeilijk iemand eten en drinken te weigeren die het zo moeilijk heeft, denk ik dat je iemand daar niet mee helpt. Je helpt haar voor een moment, maar ik denk dat ze daardoor ook blijven bedelen.

Maandag heb ik besloten om eens rond te tafel te gaan zitten met mijn buddy Thomas en coördinator Roselyne. Ik was niet helemaal tevreden over de samenwerking tussen mijn buddy en mijzelf. De communicatie ging moeilijk en cultuurverschillen maken het samenwerken niet bepaald gemakkelijk. Ik heb in dit gesprek aangegeven dat ik graag meer wil communiceren met mijn buddy en dat er vooral veel vragen moeten worden gesteld. We hebben een goed gesprek gehad en sindsdien gaat de samenwerking veel beter en ook de onderlinge band is sterker geworden!

De vierde werkweek was een werkweek waarin we veel vooruitgang hebben geboekt. Het project is in de loop van tijd iets veranderd wat betreft inhoud en uitvoering. Het project bestaat uit het verrichten van onderzoek naar de leefomgeving van de Keniaanse buddies en de Nederlandse studenten. Thomas en ik verzamelen hier met behulp van wat andere studenten informatie over Kenia, Nederland en de regio Kitui. Het verzamelen van informatie gaat aan de hand van zelf geproduceerde opdrachten die de andere studenten een leidraad geven naar de juiste informatie. Na het verzamelen van deze informatie ga ik een reader schrijven, waarin de drie locaties worden beschreven op het gebied van politiek, economie, cultuur, demografie en natuur. Deze reader wordt door Sasol Foundation en stichting Ex-change in het introductieprogramma gebruikt voor volgende lichtingen die naar Kenia gaan. Bij de Nederlandse en Keniaanse studenten zal meer bewustwording worden gecreëerd over de omgeving waarin men komt te werken en over de cultuurverschillen met de twinning partners.

Thomas heeft met behulp van twee andere Keniaanse studenten veel energie gestopt in het beantwoorden van de hoofdvragen over de economisch-politieke en sociaal-culturele dimensie. Momenteel zijn zij bezig met de laatste twee dimensies. Dan zijn alle opdrachten die hier door mijn buddy uitgevoerd moesten worden gedaan! Inmiddels hebben we al een heel arsenaal aan informatie opgebouwd en staat ons alleen nog een bezoek aan de county council van Kitui te wachten. Hier willen we meer informatie over de regio Kitui krijgen. Tegelijkertijd zijn drie Nederlandse studenten bezig met dezelfde opdrachten om informatie te verzamelen over Nederland. Het volgende doel is volgende week vrijdag klaar te zijn met alle informatie verzamelen. Zo kan ik de laatste week een final report schrijven en de reader schrijven!

Donderdag 8 en vrijdag 9 november waren wat mindere dagen. Zowel ik als mijn kamergenootje Daynvoelden ons niet lekker. Met name last van hoofdpijn, duizeligheid en hartkloppingen. Nu hebben we allebei al sinds het slikken van Malarone (malariapillen) licht last van hartkloppingen, maar nu was het meer. We denken dat we een tekort hadden aan ijzer. Ik eet thuis heel veel vlees en vleeswaren, maar omdat Dayna vegetarisch is en het vlees hier meestal taai is hadden we in tijden geen vlees gegeten. Vrijdagavond hebben we een echte Keniaanse goat stew gegeten om wat vlees binnen te krijgen. De volgende dag zouden we op safari gaan en dan wilden we absoluut beter zijn!

Gelukkig werden we zaterdag allebei een stuk beter wakker. Om 8u in de ochtend vertrokken we met Sammy (van het safari-bedrijf) en driver Paul richting Kiangu. Hier zaten andere Nederlandse studenten die daar een dam bouwden en ook meegingen op safari. Daarna reden we richting Tsavo East. Langs een wegrestaurant hebben we wat rijst met rundvlees en kool gegeten en hebben Dayna en ik chapati (soort pannenkoeken) meegenomen voor onderweg!
De snelweg waar we over reden, die van Nairobi naar Mombasa loopt, loopt dwars door Tsavo National Park. Het was dus al mogelijk dieren te spotten vanaf de snelweg. En ja hoor…nog geen vijf minuten later zagen we de kop van een giraffe boven de struiken en bomen uitsteken! Daarna zagen we nog een aap op de weg. Helaas veranderde het weer toen we het safaripark inreden. Het werd bewolkt en regenachtig, waardoor je niet veel dieren ziet. Wat op mij de grootste indruk heeft gemaakt de eerste dag is de vondst van een vers half opgegeten dode buffel! Vlak daarna startte de auto niet meer. Typisch Kenia en ik had me al die tijd in Kenia al afgevraagd wanneer mij dat zou overkomen. Gelukkig kon de driver Paul zelf aan de accu sleutelen en konden we na een half uur weer rijden.
We overnachtten in een hotel in de stad Voi. Die avond kwam de regen met bakken uit de hemel! Wij waren aan het relaxen in de hal van onze kamers op de eerste verdieping toen ineens de kok boven kwam met een tafel en vier stoelen. We kregen diner in de gang van het hotel!!! Hahaha, wat een service hè? Echt, als blanke wordt je hier op je wenken bediend! Heerlijke groentesoep en tilapiafilet gegeten.

De volgende ochtend hadden we om 7u ontbijt. Een heerlijk ontbijt bestaande uit toast, Hollandse pannenkoek, omelet en sausage!! Wat een fantastische kok (Joseph of ook wel Lion genoemd) hadden wij! We vertrokken half 8 naar het park en hebben tot aan de lunch rondgereden in een heerlijk zonnetje en prachtige dieren gezien, zoals giraffes, olifanten, zebra’s, buffels, gazelles, impala’s etc. Vlak voor lunch gingen we naar een crocodile point waar je uitzicht had op de rivier en als je mazzel had kon je ook krokodillen en nijlpaarden zien. En ja hoor….wij zagen ze!! Daarna gingen we naar een plek waar je aan de rivier kon zitten en daar hebben we geluncht. De kok had lunchpakketjes voor ons gemaakt: sandwich met vlees, banaan, zakje chips, kip, ei en een pakje drinken! Niet verkeerd toch?
Na de lunch pakten we de route langs de rivier, omdat hier vaak leeuwen te vinden zijn om water te drinken. We hebben twee uur langs de rivier gereden en helaas niet meer dan een paar olifantenschedels gezien. Geen leeuwen voor ons dus  Na een dag van tien uur zijn we terug gegaan naar het hotel en weer hadden we heerlijk gegeten en lekker biertjes gedronken. Dit keer buiten!

De laatste ochtend (maandag) reden we nog twee uur door het park voordat we weer naar Kitui reden, maar helaas zijn we geen leeuw meer tegen gekomen. Dit was toch een teleurstelling voor ons allen, maar verder hebben we enorm veel en mooie dieren gezien! Zo’n safari is toch heel indrukwekkend en het was heerlijk even uit het drukke Kitui weg te zijn! Nadat driver Paul ons thuis had gebracht vroeg hij om een pen. Die was ik voor hem gaan halen. Ineens kreeg ik een briefje in mijn hand gedrukt met zijn e-mailadres!! Dat als ik nog ergens heen wou, dat ik hem moest bellen! Alle meiden hier zijn verliefd op driver Paul, dus iedereen natuurlijk jaloers! Hahaha mama…het is echt een leuke Keniaan!!! (groepsfoto waar ik met Paul op sta) Nee hoor….ik zal nooit met een Keniaan thuis komen!

Dinsdag begon voor ons de werkweek en zoals ik al vertelde zijn we hard bezig met de hoofdvragen om informatie in te zamelen. Vlees is weer in de maaltijden aanwezig en we voelen ons weer helemaal top! Inmiddels zijn we al onze reizen aan het plannen vlak voordat we naar huis gaan, want we willen toch nog wat zien! Ik ga vrijdag 30 november met een taxi naar Nairobi. Daar overnacht ik met drie andere studenten in een hotel. Zaterdag gaan we naar het giraffencentrum, olifantentehuis, krokodillen farm en naar een theater waar stammen verschillende stukken dans en toneel opvoeren. De laatste zondag gaan we naar het nationaal museum en de botanische tuinen. Zo zie ik de laatste dagen voor ik vertrek nog wat dingen van Kenia in Nairobi die dicht bij elkaar liggen!

Nog even twee weken er keihard tegenaan en er een geslaagd project van maken! De tijd gaat enorm snel als je zo aan de slag bent met je project en tripjes maakt! Gelukkig maar ook, want eerlijk gezegd kan ik ook niet wachten tot ik mijn lieve familie en vrienden weer zie!! Ik mis jullie enorm hoor!

Kwaheri en heel veel liefs!!
Kanini mzungu Aimée

  • 14 November 2012 - 15:07

    Laura:

    Hi mzungu!

    Leuk verhaal weer, wat ben ik jaloers op de safari die jullie hebben gedaan! Lijkt me super om dat mee te maken ... Ook blij dat het weer helemaal goed met jullie gaat :) Vooral veel vlees blijven eten!

    Heel veel succes de komende weken nog, kan niet wachten tot je weer hier bent!

    Dikke kus en heel veel liefs,

    Laura

  • 14 November 2012 - 19:47

    Diandra:

    Heey zussie!!

    Wat een leuk verhaal heb je weer geschreven!! Ook erg leuke foto's!! Onwijs mooi om al die dieren zo in het wild te zien! Is toch anders dan Artis he;-) Goed om te horen dat het met je project ook goed gaat!!

    De tijd vliegt inderdaad voorbij!! Vooral lekker genieten daar van alles en voor je het weet ben je weer thuis!! Heel veel succes nog & ik zal je vrijdag even bellen!!!

    Hele dikke kus van je zusje!!

  • 14 November 2012 - 21:26

    Gerda De Jong.:

    Hoi Aimee,
    ieder verslag wat jij stuurt is weer boeiend om te lezen. Door al je ervaringen en foto,s lijkt het wel of wij ook weer een beetje in Afrika zijn. Mooi he, al die dieren! Wat maak jij veel meer in korte tijd. deze ervaring neemt nooit iemand jou af, dit is echt geweldig.
    Nog veel succes ( vooral ook met die shit pillen ) en onwijs veel geneiten de laatste weken. Ik blijf je volgen.
    Lieve groet van Gerda de Jong( interne coach Bornholm)

  • 14 November 2012 - 21:27

    Ailsa Verel:

    Hé lieve Kanini Mzungu,

    Wat heerlijk om dit allemaal weer te lezen!
    De tijd gaat zeker snel, fijn dat jullie deze safari hebben kunnen doen.
    Ik begrijp dat de dagen op kantoor en sávonds in jullie huisje, ook weleens "saai"kunnen zijn,
    zeker omdat je niet kan gaan en staan waar je wilt, en de Matatu niet echt een een optie voor jou is!
    Zoals je het beschrijft: het voelt als met 20 man in een Scenic gepropt worden.
    Ja en dan zijn we klein van stuk ;-) en krijg je het nog benauwder!
    Maar de vorderingen van je project klinken goed, en is ook uiteindelijk het doel van je reis!
    Ik zie straks je boodschappenlijstje tegemoet, begrijp al: KAAS!!
    En 4 december staat gereserveerd, heerlijke biefstuk bij Loetje in Overveen eten!!!!!! hahaha
    Nou Aim, heel veel hugs en een lebber van Gaia!
    Mutti

  • 14 November 2012 - 22:08

    José:

    Hallo Aimee,

    Ik ben jaloers, een safari en dan al die dieren in het wild tezien helemaal geweldig!!!
    Staat ook op mijn verlanglijstje.
    Wat gaat de tijd snel he,voordat je het weet sta al weer met je koffertje op schiphol.
    En lekker dat je project ook zo goed gaat.
    Ik vind het leuk hoe je alles verteld in je verslag het is net of we door het raam meekijken.
    Nou ik lees bij je moeders verslag dat de biefstuk al besteld is.
    Als ze hem maar niet al in de pan doen hahaha.
    Hou je taai nog even en dan kan je je in alle luxe wentelen thuis ,in je bed ,toilet en de badkamer.
    Groetjes José

  • 17 November 2012 - 13:50

    Liesbeth:

    Hoi Aimee,

    Ik begin nu wat meer inzicht te krijgen in wat je project inhoud.
    Dat was mij eerst niet helemaal duidelijk.
    Knuffel als je de kans krijgt uit mijn naam maar een olifant.
    Ik zal je nog wel eens uitleggen waarom.
    Heb het nog maar even goed daar. Voor je het weet sta je weer in de hollandse klei!
    Liefs, Liesbeth

  • 19 November 2012 - 15:31

    Geert Van Den Berg:

    Hoi Aimee,

    Wat een belevenissen allemaal. Goed van je dat je de samenwerking met je buddy bespreekbaar hebt gemaakt. Gelukkig gaat dat nu beter. Het is inderdaad zo dat de tijd snel gaat dus geniet er nog maar van. Groeten, Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aimée

Actief sinds 24 April 2012
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 16003

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2012 - 03 December 2012

Stage Kenia

Landen bezocht: