Week 3: Ik haaaaaaat matatu's! - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Aimée Verel - WaarBenJij.nu Week 3: Ik haaaaaaat matatu's! - Reisverslag uit Kitui, Kenia van Aimée Verel - WaarBenJij.nu

Week 3: Ik haaaaaaat matatu's!

Door: Aimée

Blijf op de hoogte en volg Aimée

02 November 2012 | Kenia, Kitui

Jambo!

Het is inmiddels al weer tien dagen geleden dat ik een verslag heb geplaatst, dus hoog tijd voor een nieuwe update. Een hele lange update denk ik! Weer zoveel meegemaakt…

Vorige week donderdag (5 oktober) hadden we onze eerste vergadering van Sasol bij het Kitui Agricultural Training Centre. Alle teams moesten een presentatie houden en werden erna ondervraagd door het personeel. Dit was de eerste presentatie in het Engels over mijn project, maar het ging uitstekend! Ook kon ik gelukkig goed inspelen op de vragen. Helaas heeft mijn buddy alleen nauwelijks een woord gezegd.
Na de presentaties hadden we een onverwacht diner buiten bij het training centrum. Het was echt heerlijk en ook maar gelijk twee borden opgeschept! Maar…

…de volgende dag had ik het dan ook te pakken: diarree :( en dat op mijn verjaardag!! Ik had imodium genomen en was naar kantoor gegaan. Ik heb echter 15 minuten moeten bijkomen. Ik was helemaal duizelig van het stukje lopen en had het gevoel dat al mijn energie eruit was gevloeid! Toen toch maar weer naar huis gegaan. Gelukkig was Dayna thuis met haar buddy Josphat. Josphat had nog nooit de Lion King gezien, dus zijn we deze gaan kijken! Dat voelde fijn, want als ik thuis ziek ben ga ik ook altijd disney-films kijken :) De imodium deed zijn werk en hoefde gelukkig niet meer naar de wc. ’s Avonds voelde ik me een stuk beter en had ik weer wat energie.
Ik ben toen met een aantal studenten met de taxi naar restaurant ‘Bavaria’ gegaan. Een prima restaurant met een Duitse eigenaar en Europese gerechten! Er was zelfs een wc met een wc-bril! We hebben hier heerlijk genoten van een cocktail, goed en normaal eten (tomatensoep en spaghetti bolognaise) en wat biertjes :D een heerlijk luxe-avondje op mijn verjaardag!

Zaterdag gingen we naar de houtsnijders en de sieradenmakers. We pakten in het dorp de matatu naar Mbitini waar de houtsnijders zitten. Deze rit met de matatu vond ik echt een ramp!! Je wordt met 20 man zo’n busje in geramd waar eigenlijk plek is voor 14 man. Dat betekent dat er een paar mensen in een laag busje moeten staan en dus over iedereen heen hangen. De weg naar Mbitini is onverhard en heeft meer kuilen dan rechte stukken. De chauffeur kon totaal niet rijden! Hij wist zelfs bij het benzinestation een ton water omver te rijden. De schuifdeur hing er ook regelmatig half uit en dan moest iemand ‘uit het busje hangend’ de deur er weer terug in hangen. Met die enorme hobbels en kuilen een gevaarlijke onderneming vind ik zo! Ik had echt het gevoel dat ik mijn leven op spel zette… ik stap dan ook niet meer in zo’n matatu! Ik HAAAT ze!
Na een uur door de bus geschud te zijn kwamen we aan in Mbitini. Gelijk stonden er wel 20 Kenianen om de bus die ons ‘mzungu’s’ willen aanraken of spullen proberen te verkopen. Er kwam zelfs een man achter ons aangerend met levende kippen. Deze kippen had hij ondersteboven bij de poten in één hand vast en hij duwde ze zowat in je gezicht. Alsof ik ze dan wél ga kopen???!!!
Bij de houtsnijders aangekomen waren een aantal mannen hard aan het werk met het maken van nieuw houtwerk. Prachtig hoe gedetailleerd ze het houtsnijwerk maken! De gemaakte werken werden op tafels gepresenteerd en iedereen was aan het afdingen om het houtsnijwerk voor een zo eerlijk mogelijke prijs te krijgen. Er werden meestal absurde prijzen gevraagd, maar afdingen lukte meestal zo goed dat je het voor 2 tot 3 keer minder geld kon meenemen! Er waren veel kinderen op ons afgekomen. Ze vinden het prachtig om mzungu’s te zien. Op een gegeven moment gingen we foto’s van ze nemen en lieten we deze op het schermpje van de camera zien. Die kinderen begrepen niet hoe dat kon, maar wilden daarna continue op de foto! Heerlijk om die kinderen dan zo vrolijk te zien en lol met ze te hebben!
Na twee uur bij de houtsnijders te hebben doorgebracht pakten we de matatu terug richting Kitui. Tien minuten rijden voor Kitui ligt een klein dorpje waar de sieradenmakers zitten. Toen we aankwamen pakten de vrouwen snel al hun gemaakte sieraden en legden ze op de stenen vloer voor wat gebouwtjes. De meeste sieraden waren niet van geweldige kwaliteit en snel kwamen we erachter dat de gekleurde kralen afgaven. Ik heb uiteindelijk wel wat sieraden gekocht. Het is toch leuk om iets typisch Afrikaans mee te nemen! We hebben daar bij een klein restaurantje brood met omelet gegeten en wilden daarna de matatu naar Kitui pakken. De matatu stond al klaar, maar was helemaal volgestouwd met geiten! Ja met geiten! Daar gingen wij dus echt niet in :p we hebben toen boda’s (motorbikes) kunnen regelen die ons (voor 10 cent meer per persoon dan de matatu) terug wilden brengen naar Kitui. De boda vind ik echt top!! Je zit met zijn drieën op zijn ding, je kan normaal ademen en de boda-drivers rijden normaal en rustig! Voor die 10 cent meer doe ik dat graag!

Zondag was een heerlijk rustig dagje…even helemaal niks! Die zaterdag had me behoorlijk gesloopt. Eindelijk mijn boek ‘de blanke masai’ uitgelezen en wat op internet gezeten. ’s Avonds ben ik met een andere student naar de stad gegaan om bij ‘Moonlight’ patatjes en samosa (bladerdeeg gevuld met gehakt) te eten en de wedstrijd Machester United tegen Chelsea te kijken. Die samosa’s zijn echt mijn favoriet in Kenia, heeerrlijjkk!!

Maandag begon de derde werkweek alweer. Ik ben met mijn buddy op pad gegaan om foto’s te nemen voor mijn reader. We zijn langs de court of law geweest waar we hebben gevraagd of we foto’s van binnen mochten maken. Ik werd naar de chief gestuurd. Mijn buddy moest buiten wachten, terwijl ik de chief om permissie ging vragen. Ik vond dit best cool!! Ik heb hem uitgelegd dat ik voor Sasol werk en onderzoek doe over verschillende geografische dimensies in de regio en over Kenia. Ik kreeg toestemming en ik mocht alles fotograferen! We zijn naar de courtrooms gegaan waar ik wat foto’s heb gemaakt. Vervolgens zagen we de gevangenen achter tralies en zei de rondleider mij dat ik een foto moest maken… Ik vond het een beetje eng, omdat die gevangenen met aanstaarden. Maar toch een foto genomen… De politieagent die voor het hek van de gavangen stond flipte hem helemaal! En ik maar zeggen… I got permission from the chief!! De rondleider trok me maar snel mee de courtroom in :p dat was even spannend!
We zijn ook nog langs een katoenfabriek geweest. We waren gewoon het terrein opgelopen en ik was naar de eigenaar gegaan om te vragen of we foto’s mochten maken. Toen bood de eigenaar (een Indiër) aan om ons een rondleiding te geven. Super gaaf!! Hij is het hele proces met ons afgegaan en heeft laten zien hoe de machines op stoom worden aangedreven. Ik was onder de indruk van de ‘voor Afrikaanse begrippen’ goede arbeidsomstandigheden. De vrouwen die het katoen door de machines moesten halen om de zaden te verwijderen droegen allemaal mondkapjes en zagen er redelijk goed en gezond uit! Dit was een leuke dag!

De rest van de week liep ik toch tegen een aantal probleempjes op. De samenwerking met mijn buddy gaat niet zoals gehoopt en de irritaties lopen steeds hoger op. Hij is heel moeilijk aan het werk te krijgen, weet totaal niet hoe hij internet moet gebruiken en geeft de meest rare antwoorden op de vragen die hij moet maken. Het is hem niet helemaal kwalijk te nemen, want hij heeft helemaal niks met aardrijkskunde. Hij studeert net een jaar wiskunde. Maar helaas moet ik ook concluderen dat hij over het algemeen niet erg slim is. Ik heb het helaas niet getroffen met mijn buddy en heb gewoon de verkeerde aangewezen gekregen. Gelukkig kan ik wel erg met de andere buddies lachen!

Ik heb nu besloten het werk vooral in eigen handen te nemen en mij niet te druk te maken om onze samenwerking. Het werkt nou eenmaal niet zo makkelijk in een land als Kenia. Daar moet ik mij bij neerleggen, maar ik zal er zeker voor zorgen dat mijn project hoe dan ook slaagt!!
Nog een uurtje en dan zit de derde werkweek er weer op. Zondag gaan we naar Fourteen Falls in Thika wat enorm mooi schijnt te zijn! We hopen dan op goed weer, want het regenseizoen is gisteravond dan echt begonnen. Het heeft de hele nacht gestortregend en de stroom lag eruit. Het nadeel van het regenseizoen is dat het benauwd wordt door een hoge luchtvochtigheid en dat alle beestjes tevoorschijn komen. Vannacht kwam ik met mijn zaklamp de keuken in om het raam dicht te doen, zaten er wel 20 kakkerlakken op het aanrecht! Gelukkig verdwenen ze gelijk in de gaten van de keuken en de muur :D Vanmiddag door flinke zwermen wespen en libelles gelopen! Maar alles went… ;)

Het is geloof ik wel weer mooi geweest…Ik zit al op mijn derde pagina in word! Ik ben dit in word aan het typen, omdat ik vanmorgen ook al een verslag had geschreven en toen ik hem opsloeg verdween alles!!! Ik heb flink zitten balen, maar na ruim een uurtje tikken staat hier dan de nieuwe ;)

Kwa heri!
Kanini mzungu, Aimée

  • 02 November 2012 - 16:22

    Diandra:

    Heeeeeeeeeeeey zus!!!

    Wat een leuk verhaal weer!!! Ook hele leuke foto's! Schattig met al die kindjes!<3 En je krijgt al een aardig kleurtje he!!
    Voortaan dus lekker op de motor ipv de matatu!!
    Iehll van die kakkerlakken is wel wat minder... dan zou ik toch niet zo lekker slapen meer;-) maar gelukkig heb je natuurlijk een klamboe! En het zal ook wel wennen!
    Balen van je buddy, maar ja dat is niet anders en inderdaad maar zo veel mogelijk zelf dan doen!! komt vast goed met je project!!
    Fijn weekend vast van je zusje, en misschien van het weekend nog even skypen!!


    Dikke kus & knuffel!!! Mis je! <333

  • 02 November 2012 - 17:14

    Aimée:

    Sorry mensen... ik was echt toe aan weekend en heb het verslag twee keer moeten typen, omdat na de eerste keer internet wegviel toen ik net op 'opslaan' had geklikt...alles weg natuurlijk!

    Maar een paar correcties:
    -Alinea 2 moet 5 oktober natuurlijk 25 oktober zijn
    -Aan het einde van het lange stuk over de boda: we zaten niet met zijn drieën op ZIJN ding, maar op ZO'N ding (boda ;))

    Kwa heri!

  • 02 November 2012 - 18:45

    Ailsa:

    ahhhhhhhhhhhh wat een cutie, je buurjongetje!!! Om op te eten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Het is je vergeven hoor!!!
    Nog een reminder! ;-) de Matatu werd aangehouden door de politie toch? Teveel mensen en de oplossing:
    Nee geen mensen eruit, we zijn in Kenia......een paar harde Keniaanse shillingen doen wonderen!
    kussssssssssssss Mamsie

  • 03 November 2012 - 07:30

    Aimée:

    Haha dank je mam :)

    Owwjjaaa dat ben ik vergeten te vertellen....

    Er staat politiecontrole als je Kitui Town uitrijdt. Omdat we 20 man in de bus hadden ipv 14 man overtreedt je als chauffeur eigenlijk de wet, maar inderdaad: we zijn in Kenia...De chauffeur geeft de politie 200 Shilling (zo'n 2 euro) en de politie knijpt even een oogje dicht... hij mag gewoon doorrijden met 20 man!

    Zo maak ik ook eens corruptie van heel dichtbij mee!

  • 05 November 2012 - 11:55

    Laura:

    Aimieeeee!

    Wat maak je allemaal weer mee :O hahaha, ik zie je al voor me in zo'n busje met allemaal geiten.. Dan inderdaad beter op de motor!

    Hoe was afgelopen weekend, wat hebben jullie allemaal gedaan?? Hoop dat het weer ook meevalt voor je. Ik mail je zo nog wel even uitgebreider, dikke kus en veel plezier!!! Kusjeeeeees

  • 05 November 2012 - 16:49

    Tamara:

    Heeee lieverd!

    Jezus.. die beesten allemaal.. kakkerlakken op je aanrecht? Gelukkig zijn ze bang, ik zou echt bovenop de tafel staan. Drie weken alweer, de tijd gaat zo snel! De datum dat je terugkomt staat in mijn agenda, ben wel blij als je veilig op Nederlandse bodem bent. Was je niet bang dat je een foto had gemaakt in die gevangenis? Ik zou me rot schrikken als zo'n man helemaal uit zijn plaat gaat. Wereldvreemd:P..

    Ga nu even je fotootjes kijken en wacht met smart op een nieuw verslag!

    Dikke kus

  • 05 November 2012 - 16:49

    Tamara:

    Heeee lieverd!

    Jezus.. die beesten allemaal.. kakkerlakken op je aanrecht? Gelukkig zijn ze bang, ik zou echt bovenop de tafel staan. Drie weken alweer, de tijd gaat zo snel! De datum dat je terugkomt staat in mijn agenda, ben wel blij als je veilig op Nederlandse bodem bent. Was je niet bang dat je een foto had gemaakt in die gevangenis? Ik zou me rot schrikken als zo'n man helemaal uit zijn plaat gaat. Wereldvreemd:P..

    Ga nu even je fotootjes kijken en wacht met smart op een nieuw verslag!

    Dikke kus

  • 05 November 2012 - 20:52

    Shalaleh:

    Heej meis!

    Jeez wat een verhaal! Kippen in je face? HAHA ik lag helemaal dubbel.
    Je maakt wel veel mee zeg, wat een ervaring :)! Wel ff klote dat je op je verjaardag ziek werd zeg :/ gelukkig dat dat niet lang duurde! Die kindjes op de foto's, wat een lieffies.. Zijn dat je studentjes?
    Lief dat je sms'te trouwens met je very own African phone number! Cool! Alles gaat hier zn gangetje, tentamens gehad en eentje ervan gehaald. Met mn schattige neefje gaat het ook super, ben een trotse tante!:) Ik zal wel gauw een foto op FB zetten, kan je em zien!
    Geniet ervan daar poeperd en koester de momenten die je hebt, ook al zijn 't soms hele vreemde;) Denk dat je na een tijdje erop terug zal kijken en ze als mooie herinneringen zal zien (behalve de kippen in gezicht).

    Take care, kus!

  • 05 November 2012 - 21:23

    Dia:

    Hey Aimee,

    Wat een schattige foto's!!! die kleintjes zijn vertederend!!
    Wat een rit heb je gehad zeg!!! pffff met zoveel erin!!! en dan die geiten........
    Leuk verslag om te lezen en ik heb de foto's allemaal met veel bewondering gekeken.
    Heel veel succes de komende weken enzeker met je buddy......die niet zo snel leert zoals ik lees....
    maar komt vast goed!!!!
    Liefs Dia

  • 06 November 2012 - 22:41

    Marlies:

    Hoi Aimee, ik zie het weer allemaal voor me!
    Wat moet je uitkijken met het eten zeg!
    De mensen zelf kunnen er zeker heel goed tegen!
    Jammer van je buddy!
    Wat gaat de tijd snel zeg, al weer drie weken!
    Ik kijk weer uit naar je volgende verslag!!
    Veel liefs uit herfstige Nederland, Marlies

  • 07 November 2012 - 16:25

    Jerda De Jong:

    HoiAimee, ik heb weer in 1 adem je verhaal zitten lezen. wat een belevenis en wat zal jij veranderd zijn als je terug komt naar ons landje waar iedereen toch wel behoorlijk verwend is. geen kakkerlakken in de keuken, altijs stroom en warm water, gewone wegen enz enz...
    Maar deze ervaring neemt niemand je af. Dit is echt geweldig en je doet het toch maar!! Wat zullen jouw ouders en zus trots op je zijn. Enne ...nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    hartelijke groeten van Gerda de Jong ( bornholm)

  • 09 November 2012 - 08:45

    Aimée:

    Bedankt voor jullie reacties!
    Ja het is ongelofelijk wat je hier allemaal meemaakt...
    En ook hoe oplettend je moet zijn voor bepaalde dingen!
    Maar de tijd gaat ook zo snel! Ik zit hier al bijna 4 weken...nog 3 te gaan :)
    Dit weekend op safari naar Tsavo East, dus maandag/dinsdag zal ik er weer een nieuw verslag op plaatsen!

    Heel veel liefs!!

  • 14 November 2012 - 21:51

    José:

    Hoi Aimee,
    Wat een vehaal weer Geiten in een busje ??????????????????????
    En dan die kakkerlakken ik heb daar een fobie van.
    Die foto's die je je moeder had gestuurd van die kakkerlak en dat vlees.........
    Ik krijg daar kippevel van.
    Maar de tijd gaat zo wel heel snel.
    Ik ga meteen door naar je volgende verslag.
    Groetjes José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aimée

Actief sinds 24 April 2012
Verslag gelezen: 714
Totaal aantal bezoekers 15999

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2012 - 03 December 2012

Stage Kenia

Landen bezocht: